12e projectbijeenkomst: naast bouwen ook tekenen en rekenen

, , ,

Op woensdag 5 april hadden we een online projectbijeenkomst met een internationale gast in ons midden, Kate, namens Lambach Aircraft. Naast het bouwen is het aerodynamisch analyseren van ons schaalmodel 1:10 belangrijk om veilig de lucht in te gaan en daar ook te blijven. Kate is onze specialist aerodynamica die met haar talent en expertise ons de fijne kneepjes van vliegtuigen ontwerpen bijbrengt en theoretisch simuleert wat we praktisch kunnen gaan verwachten.

Deze avond was bijzonder, naast dat we onze voortgang deelden met elkaar, kregen we te horen of onze vleugel ontwerpen voldeden aan de verwachtingen. Dit is namelijk onze eerste keer dat we in ons leven een vliegtuig ontwerpen.
Kate, internationaal studente verbonden aan Lambach Aircraft, heeft ons 1:10 schaalmodel geanalyseerd. Haar specialiteit is aerodynamica, deze doet ze op in haar huidige studie lucht- en ruimtevaarttechniek aan de TU in Delft.
De naam Lambach Aircraft heeft deze stichting te danken aan het bouwen van een 1:1 replica, in 1989, van het gelijknamige vliegtuig. Het origineel is ontworpen en gebouwd door Hugo Lambach, oud-student engineer aan de TU Delft. Het origineel, Lambach HL 11, vloog in 1936 voor het eerst tijdens een vliegfestival op Groninger Airport Eelde! Lees hier meer over de geschiedenis.
Soms begrijp je achteraf pas hoe mensen en organisaties in het verleden al met elkaar zijn verbonden en gelijkgestemd zijn!

Uit Kate haar analyse en advies kwam een aandachtspunt naar voren waar wij als “rookies” niet gauw op voorhand aan zouden denken, namelijk de mogelijkheid voor “overtrekking” op basis van ons gekozen vleugelprofiel in combinatie met de vleugelhoek.
Overtrekking betekent simpel gezegd dat het vliegtuig niet meer vliegt en uit de lucht valt, doordat de vleugel geen lift meer geeft. Het vleugelprofiel en de vleugelhoek is bij benadering hetzelfde gekozen als bij het origineel van de Helpman 1.
Dat ze in die tijd, rond 1911, geen computers of rekenmodellen hadden om te simuleren en toch vliegtuigen in de lucht kregen, mag wonderbaarlijk heten! Het praktisch experimenteren met vliegtuig ontwerpen ging destijds gepaard met de nodige ongelukken en een hoop geluk…of toch ook onbewuste kennis?
Na de analyse zijn we wijzer geworden en de kans op ongelukken hiermee verkleind. Het bouwen en vliegen is risicovol, een leuke uitdaging en vooral inspirerend. Wat is het bestaansrecht van een pionier zonder ontdekken of uitdagingen?

De avond gaf inzichten en duidelijkheid, we gaan terug naar de tekentafel en nemen het advies ter harte. Inmiddels is de tekening aangepast en hebben we een nog beter vliegtuig dan we eerder hadden. We zien uit naar de volgende bouwfase, het bouwen van ons herontwerp en daarna de aandrijving inbouwen. Maar eerst de laatste puntjes op de i van de tekening en de vliegtuigconstructies, zoals het landingsgestel en het monteren van de vleugels aan de romp.

Naast online bijeenkomsten houden we regelmatig ook brainstormsessie per whatsapp, zo hebben we verschillende mogelijkheden voor een landingsgestel, het monteren van de vleugels en het plaatsen van besturingsonderdelen. In een online brainstormsessie ontdekken we de meest geschikte functies op basis van onze eigen inzichten. Deze functies worden later door de bouwers; Barry, Jaap, Marnix en Martin, praktisch omgezet naar een oplossing, dit onder begeleiding van technisch expert Harry namens onze partner RCM Assen.
Kortom samen staan we sterk en heeft iedereen zo zijn rol in het ontwerpen en bouwen. We blijven zo verbinden met mensen en de rijke geschiedenis die Groningen kent binnen de luchtvaart en haar pioniers.

Ben je nu ook geënthousiasmeerd? En wil je ons helpen, bijvoorbeeld als tekenaar, houtbewerker of donateur, we heten je graag van harte welkom! Via deze link naar contact kun je ons bereiken, we reageren altijd op een bericht.