9e Projectbijeenkomst; hulp, planning en bouw
Op 30 november zijn we de bouwmeeting gestart met mededelingen. Allemaal mooie berichten van voortgang, hulp, bouwlocatie en inhoudelijk stappen naar de bouw van ons eerste vliegtuig, een radiografisch model, schaal 1:10. Dat we steeds verder komen is duidelijk, maar ook dat de planning en de technische details nieuwe uitdagingen gaan zijn in het verwezenlijken van onze droom.
De Hanze Makerspace heeft groen licht gegeven om ons te helpen. De Makerspace is een initiatief van de Hanzehogeschool Groningen. Het is een creatieve stand alone werkplaats, waar studenten, docenten en externe partners gebruik van kunnen maken. Je kunt er van alles maken en doen: hout/ metaal bewerken, PCB boards (printplaat) ontwerpen, 3D printen, laser snijden, en zo nog meer. Alles met het doel om te verbinden, innovaties te ontplooien en vooral gezamenlijk met techniek bezig zijn. In een open omgeving met een educatieve setting. Voor meer informatie zie de website van de Makerspace.
Het is echt een paradijs voor ons met alle apparatuur daar aanwezig. We zijn erg blij met hun medewerking als partner van onze stichting.
Naast de Hanze Makerspace hebben we meer hulp in aantocht, namelijk studenten van de TU Delft: Lambach Aircrafts. De nationale en internationale studenten hebben als doel om medestudenten ervaring te geven in het bouwen van (radiografische) vliegtuigen. Voor onderzoeksdoeleinden bouwen ze (experimentele) vliegtuigen die o.a. inzicht geven in vlieggedrag en bouwtechniek om nieuwe generaties vliegtuigen te ontwikkelen. Denk hierbij aan o.a. efficiëntere vleugelvormen en elektrisch vliegen. Een betere partner voor het technisch inhoudelijk meedenken over o.a. het model schaal 1:3 model en de replica schaal 1:1, kunnen we ons niet voorstellen. We zijn enorm blij dat ze ons willen helpen en we zullen begin januari de eerste meeting hebben om op sociaal en technisch vlak met elkaar te verbinden. Voor meer informatie over de activiteiten van de studenten bekijk hier de website van Lambach Aircraft.
Wat ook centraal stond in deze meeting was de bouwplanning. Om een dergelijk complexe onderneming tot een goed eind te brengen, is er hard gewerkt aan een planning met alle facetten rondom de bouw, educatie en organisatie. Dit is nodig om in 2026 een 1:1 schaal replica te realiseren. Maar ook om op korte termijn ons 1:10 schaal model in goede banen te kunnen leiden. Naast de inzichten van de te nemen stappen in het bouwproces, zijn de financiële behoeften er ook aan gekoppeld. En niet te vergeten de wet- en regelgeving. Hoe groter het vliegtuig, hoe zwaarder de wet- en regelgeving. En dat heeft invloed op het bouwproces en gekozen bouwtechnieken.
Ben, Evert en Hjalmar hebben samen gewerkt aan een slimme planning waarbij techniek en financiën op elkaar zijn afgestemd. Als we ergens te laat mee dreigen te zijn, dan gaat er een oplichtende kleur in de planing ons daarvoor waarschuwen. Zo voorkomen we stagnatie of tekorten.
Barry en Marnix gaven ons een kijkje in hun recente bouwproces. Het ontwikkelen van een goede vleugel heeft nu de aandacht. Het digitaal tekenen en het selecteren van de juiste constructietechniek heeft nu de focus. Barry gaat spoedig onderdelen laser snijden om testen uit te voeren met de vleugelprofielen. Marnix zijn plan voor een mock-up (1:1 schaal) krijgt steeds meer vorm. Waar technische vragen zijn in de constrcutie van het origineel, zal deze mock-up uitkomst bieden. Bijvoorbeeld een rompdeel wordt dan gemaakt om mee te kunnen experimenteren. Want op de foto’s uit die tijd is helaas niet alles te zien. Ook zal de mock-up als onderdeel van een openbaar en educatief evenement bij kunnen dragen. Zo begint het vliegtuig steeds meer vorm te krijgen en het bouwteam te leven.
Ja!, we zijn er klaar voor om na een fantastisch jaar van teambuilding en organisatorische verkenning, over te gaan op technische inhoud en het werkelijke vliegen!