6e projectbijeenkomst: teamuitbreiding en planning

Op 21 september kwamen we, na een welverdiende zomerstop, weer bijeen om de bouw van de Helpman 1 voort te zetten. En hoe?! We zijn twee teamleden rijker. Evert en Martin heten we van harte welkom bij onze club. Met hun technische en bestuurlijke achtergrond hebben we meer slagkracht en extra handen voor het bouwen. Het opstarten met een bakkie koffie en de agenda voelde als vanouds en er werd direct overgegaan tot de orde van de dag. Bouwtechniek, planning en PR-projecten, stonden er op het programma.

Nadat we alle vakantieverhalen hebben gehoord, was de opstart en het bespreken van details rondom de bouw veelbelovend. Zo was Marnix in Zweden opzoek gegaan naar een Bélriot piloot en had hij het idee opgevat om een mock-up te bouwen, zodat we kunnen oefenen met het toepassen van verbindingstechniek en dergelijke. Dat idee werken we verder uit in één van de volgende bijeenkomsten, met daaraan gekoppeld een workshop design thinking.
Barry liet zien dat zijn balsahouten model ook vordert. Het maken van een geschikte vleugelprofiel leek nog wel een uitdaging. Martin gaf aan Barry mee te willen helpen bouwen en nadenken over oplossingen voor het balsahouten model.

In deze meeting maakte we kennis met Evert en Martin, beide met pensioen, maar nog met veel energie en een passie voor vliegen en techniek. Na een kennismakingsronde werd snel duidelijk dat beide heren veel ervaring, inzichten en skills met zich mee brengen. Het werk dat er ligt werd hun toebedeeld vanuit hun interesse en inzet mogelijkheden. Met beide heren zijn we rijk en dat voelt heel fijn.

Naast een houten model werkt Barry ook aan een papieren model. Dit model is ter illustratie en educatie hoe de Helpman 1 eruit ziet. De bedoeling is dat je al bouwend van zo’n model, de geschiedenis en de techniek achter dit mooie Groninger vliegtuig ontdekt en je als een echte vliegtuigpionier kunt wanen. Dit model is behoorlijk ver gevorderd en een eerste oplage lijk niet lang op zich te wachten, speciaal voor onze fans. Voor een sneak preview zie onderstaande foto’s.

In deze meeting keken we ook naar de planning. Om goed voorbereid de bouw te doorlopen en alle verbindende activiteiten voortijdig te kunnen organiseren, hebben Ben en Evert het maken van de planning op zich genomen. Deze meeting leverde ook direct waardevolle input op om mee te nemen in de planning. We maken een gedetailleerde “build & connect jaarplanning” aan en een globalere meerjarige planning. Deze zal in ieder geval lopen tot 2026. Het voordeel van zo’n meerjarenplan is dat je naast praktisch ook financieel kunt kijken wat er nodig is aan middelen.

Om onze (bouw)doelstellingen te halen is een creatieve CAD-tekenaar hard nodig. Een technisch tekenaar is nog niet voldoende in ons team vertegenwoordigd. Daarom zijn we gestart met een wervingsactie voor een vrijwilliger die digitaal technisch kan tekenen. Via onze website en via de website van Link050 zullen we een oproep hiervoor plaatsen.

In deze meeting blikten we ook terug op onze excursie naar vliegveld Texel, daar waren we op bezoek bij Dutchrush Aerobatics (www.dutchrush.nl), vertegenwoordigd door aerobatics piloot Frank van Houten en teammanager Arja Boon. Deze zeer bevlogen mensen voeren met hun team een kunstvlieg bedrijf rondom het vliegtuig; Sukhoi Su-26MX.
“We fly to inspire” is hun bedrijfsslogan, uit de gesprekken bleek wel hoe indrukwekkend hun maatschappelijke bijdrage is, zoals bijvoorbeeld voor terminale kinderen die in een ziekenhuis verblijven. Een uitgebreider verslag van deze bijzondere dag is te lezen in een aparte blog op onze website.


Ook deze meeting vloog voorbij, het is eerder regel dan uitzondering dat we langer zitten dan we eigenlijk aan tijd hebben ingeboekt bij Het Dorpshuis Hoogkerk. We werden daar na de vakantie weer hartelijke ontvangen door de vrijwilligers.