7e Projectbijeenkomst; omdenk game en vleugel software
Op 19 oktober waren we bijeen om een nieuwe omdenk game te testen en om de bouw van een eerste schaalmodel 1:18 meer gestalte te geven. Zo kwamen aan bod welke bouwtechnieken we nodig hebben, waar onze kunde zit en onze behoeften om het vliegtuigmodel te kunnen gaan bouwen. We trapten af met de game demonstratie, creatief leren (om)denken, werd de meeting een dynamisch geheel van ideeën en suggesties…..zou die game dan werkelijk geholpen hebben voor aanvang van de bouwbespreking? Bekijk hier het filmpje van de game op YouTube.
De avond begon met de presentatie van een digitaal spel dat Florens had ontwikkeld voor de Stichting Vliegende Helpman (SVH). Hij studeert af aan de opleiding Communicatie Media en Design (CMD), aan de Hanzehogeschool Groningen. Zijn afstudeeropdracht betrof het ontwikkelen van een digitaal spel waarmee creatief denken wordt gestimuleerd, ook wel omdenken genoemd in deze context. Het gaat hierom dat we spelenderwijs leren gebruik maken van onze creativiteit en open denken. Zo kunnen we een probleem laten verdwijnen door; los te laten, op te lossen, door te accepteren of door het probleem om te denken. Dus het probleem je oplossing laten zijn. Hiermee kom je eigenlijk altijd tot een gewenste situatie ook lijkt dat soms onmogelijk. De game kan aanstaande worden gespeeld vanaf onze webiste.
Florens gaf instructies om het spel te gaan spelen en samen de resultaten te bespreken. De uitkomsten waren verassend, grappig en vooral inzicht gevend. Aan het einde van de game test merkte we al enig souplesse in ons denken. Die avond eindigde dan ook in een dynamisch creatief overleg waar besluiten werden genomen en kritische vragen werden gesteld over hoe we efficiënt en taakgericht tot een eerste schaalmodel komen. Na het testen van de game kreeg Florens complimenten voor zijn werk en kan hij op een mooi afstudeerresultaat rekenen.
In de tweede helft van de bijeenkomst ging het met name om de eerste stappen tot het bouwen van een vliegtuig, een schaalmodel 1:18. Waar we vooral tegenaan lopen is het bepalen van een vleugelprofiel, een werkbare technische tekening, met name het makkelijk kunnen vervaardigen van de onderdelen en montage hiervan. Voor een technische tekenaar is een vacature uitgezet via link 050, een vrijwilligers vacaturebank. Hieraan is ook speciaal aandacht besteed op onze website. Ook wordt er met studenten van de TU Delft contact gezocht om ons mee te helpen op lange termijn met het tekenen, berekenen en construeren van de 1:3 schaal en 1:1 schaal van de Helpman 1.
In de afloop van deze meeting demonstreerde Herman een softwareprogramma waarmee vleugels en vleugelprofielen relatief makkelijk kunnen worden ontworpen en getekend. Een hele handige tool waarmee we voorlopig ons eerste schaalmodel kunnen realiseren.
Martin gaf in deze meeting ook nog mooie kijk in zijn hobby als vlieger maker. Op de foto is een fraaie vlieger te zien die is gebouwd door hem. In deze vlieger zit ook een techniek toegepast om oppervlakten te vervormen middels het trekken aan een koord, hierdoor kun je de vlieger sturen. Soort gelijke techniek is ook toegepast in de originele Helpman 1, om de rolbeweging van het toestel te initiëren.
De avond werd afgerond met een voorbeschouwing op de meeting die de week daarop zou volgen. Namelijk een workshop design thinking, waarmee we het idee voor een demonstratie replica, schaal 1:1, uit wordt gewerkt. En om het bouwproces vorm te gaan geven. Dus een drukke maar constructieve week aanstaande.