5e projectbijeenkomst: bouwvoorbereidingen en planning

Op 22 juni mochten we weer, gezellig bij elkaar zitten en met ook een serieuze toon. We komen namelijk steeds dichter bij het punt dat we tot bouwen overgaan en wat er allemaal bij komt kijken. De website is een belangrijk punt als het gaat om verbinding te zoeken met het publiek, maar een overzichtelijke planning waarin alle te nemen bouwstappen staan is voor het bouwteam van belang om binding te houden met het vliegtuig en onze doelstellingen. Ondanks dat we dit keer met een iets kleinere groep bij elkaar zaten was de sfeer en de goede moed er niet minder om. Bouwplannen verder uitwerken en met elkaar inzichten delen was de focus voor deze bijeenkomst.
We zijn van start gegaan met de website van Stichting Vliegende Helpman, foto’s waren er nodig en de laatste hand leggen aan de content. Dat hier een hoop administratie en overleg bij komt kijken, zo’n website, is een behoorlijke klus. Als het klaar is heb je ook wat moois! Alle content is gelezen en we kregen van de beoogde lezers en participerende partijen, enthousiaste feedback op de website. Per 1 juli is de website online te bewonderen en in september zal deze, met daarnaast een social media campagne, extra aandacht krijgen.
Zoals gezegd het wordt serieuzer als het gaat om bouwen. Plannen, werktekeningen en uitvoerende technieken komen hierbij aan de orde. Tijdens de bijeenkomst werd een eerste opzet getoond van de meerjarenplanning en de jaarlijkse planning, althans met de kennis die we nu hebben en de structuur zoals we zouden willen gaan werken. Dat er nog genoeg ruimte is om details in te voeren werd wel duidelijk. Het idee is dat een bouwplanning, met tekening en stuklijst, tevens voor de financiële begroting zijn werk doet qua administratie en verwachtingen van uitgaven. Materiaal, mens, locatie en externe kennis, alles heeft een prijs en heeft tijd nodig om ingezet te kunnen worden. Er was al eens een globale planning gemaakt waarop de Helpman 1, in vijf stappen zou worden gerealiseerd. Echter was het bezwaar dat dit veel tijd in beslag neemt. Het zou gunstiger zijn om in het bouwplan stappen te kunnen overslaan. Zie hieronder de afbeelding van het huidige bouwplan.
Onze eigen bouwproces werd ook bekeken en besproken, want de teamleden Barry en Marnix zijn al aan het bouwen en experimenteren met een vliegtuig. Barry is de Helpman 1 aan het bouwen en uitzoeken op bouwtechniek. Marnix had het “wissel vliegtuigproject”‘, een balsahouten model van een Grumman F6F Hellcat, thuis onder handen. Zie hieronder de foto van het bouwproces.
Aan het einde van de bijeenkomst hebben we vragen verzameld om te stellen aan specialist Henk van Hoorn, met het doel hem te bezoeken en te interviewen. Hij heeft ruime ervaring met het bouwen van grote schaalmodellen. En met het bouwen én vliegen van de Bleriót (replica). Dit vliegtuig komt het dichts bij de Helpman 1 qua tijdsgeest en bouwtechniek. En het is een vliegtuig uit diezelfde tijd, dat technisch gedocumenteerd is. We zijn ook benieuwd naar de drijfveren en ervaringen van hem, toen hij de replica’s van de Bleriót ging bouwen. Deze en andere vragen die er zijn over o.a. materiaalinzet en bouwtechniek, zijn allemaal verzameld in een overzicht, om zo goed voorbereid het gesprek in te gaan.
De tijd vloog als van ouds weer voorbij tijdens deze inmiddels 5e projectbijeenkomst, mede door het enthousiasme tijdens het uitwisselen van elkaars kennis en inzichten. Resumé: we hebben een website, we hebben bouwervaring opgedaan, we hebben technische vragen en we hebben contact met een replica Bleriót (model-)bouwspecialist. Weer een stap dichter bij het realiseren van onze replica’s, fingers crossed!!